Khamis, 24 Februari 2011

PERUT/USUS/KOLON

PERUT PUNCA SEGALA PENYAKIT
Anda kerap diserang sakit perut tanpa sebab? Atau anda sering berasa tidak selesa di bahagian perut? Awas! Ia mungkin petanda awal kepada penyakit lain yang merbahaya kepada anda. Seperti mana Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: "Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami) 
Al-Ma'idah dalam bahasa Arabnya bermaksud perut (ventrikulus) dan dalam bahasa Inggerisnya disebut stomach. Merupakan salah satu dari organ-organ pencernaan. Perut juga merupakan salah satu dari tempat atau sarang penyakit. 





5 punca penyebab penyakit dari perut :-

1. Cara pemakanan seharian yang tidak sistematik.
2. Terlalu berlebihan semasa makan.
3. Tidak berwaspada dengan makanan dan minuman yang dihinggapi serangga. 
4. Tidak cermat semasa meneliti isi kandungannya.
5. Kurang kesedaran dalam menjaga kebersihan diri.  

 






 kanser/ barah usus


Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: "Bersiwaklah (menggosok gigilah) kamu semua, sebab bersiwak (menggosok gigi) itu adalah membersihkan mulut dan Allah redha kepadanya. Setiap kali Jibril datang kepadaku, ia selalu berpesan untuk bersiwak 
(menggosok gigi)." (Riwayat Ibnu Majah) 

cacing dalam usus



Sabda Rasululluh S.A.W, maksudnya: "Jika ada seekor lalat jatuh ke dalam tempat minuman yang akan kamu minum, maka celuplah keseluruhan tubuh lalat tersebut ke dalam minumanmu tadi kemudian angkatlah (buanglah) lalat tersebut. Kerana sesungguhnya pada salah satu sayapnya mengandung ubat dan pada sayap yang lainnya mengandung penyakit." (Riwayat Abu Hurairah) 


PERNYATAAN AL-QURAN MENGENAI PENYAKIT PERUT
Al Ma’idah : 88
Maksudnya: 
"Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya."
 Oleh itu jagalah cara pemakanan anda, dapatlah anda menghindari dari segala penyakit yang berbentuk kronik ataupun sebaliknya. Amalan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W iaitu berpuasa merupakan sebaik-baik pencegahan dan pengubatan.

Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: "Berpuasalah kamu, nescaya kamu menjadi sihat." (Riwayat Abu Hurairah)

Amalkan minum 1-3 gelas air mineral 
selepas bangun dari tidur
beserta dengan madu untuk 
menjaga kesihatan perut/usus/kolon

 amalan memakan jus/buah-buahan dapat
mengurangkan risiko kanser/barah usus


MAKANAN YANG DISARANKAN BAGI MENGATASI PENYAKIT PERUT

KHAL – Makanan kesihatan para nabi
Ini makanan kesihatan sunnah para Nabi. Penyembuh kepada penyakit yang digeruni seperti darah tinggi, kencing manis, jantung, kolestrol dan obesiti. KHAL ialah nama di dalam bahasa arab yang bermaksud satu bahan daripada buah buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, tin (fiq) disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu bertukar dari jus buah menjadi alkohol, menjadi yis kemudian bertukar menjadi asid asetat dan akhir menjadi KHAL. Di dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar.
Khasiat dan kelebihan KHAL ialah satu kenyataan yang tercatat dalam kitab kitab perubatan Islam. Catatan ini sudah lama wujud dikenali umum serta diamalkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW sampai ke hari ini. KHAL ialah minuman kesihatan sunnah Nabi Nabi. KHAL bukan satu penemuan baru seperti setengah makanan kesihatan lain.

MADU LEBAH dan li khamsatun
Madu lebah merupakan salah satu perubatan menurut wahyu disebut di dalam Al Quran dan Hadith Nabi SAW. Terdapat satu surah khas dalam Al Quran tentang lebah iaitu Surah Al-Nahl pada ayat 68-69.

Surah Al-Nahl Ayat 68 -69
Maksudnya:
“..... dari mulut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit bagi manusia.”

Li Khamsatun terdiri daripada madu lebah dan dua puluh (1-20) herba berkhasiat. Kesemua gabungan ini mempunyai dalil dalil atau nas sama ada dari Al Quran, Hadith Nabi SAW pendapat ulama perubatan Islam. Inilah satu gabungan yang sangat kuat dengan dalil dalil atau nas, InsyaAllah dapat menyembuhkan penyakit manusia. Antara 20 herba tersebut ialah hindiba, habbatus sauda’, babunaj, hulbah, zanjabil dan lain lain.

SAFFRON – Mengeluarkan toksin
Saffron atau Za'faran ialah sejenis bunga yang paling berharga dan mempunyai banyak khasiat serta terkenal kegunaannya di dalam dunia perubatan herba moden dan tradisional di Timur dan Barat. Digunakan juga sebagai bahan campuran semulajadi dalam pelbagai jenis makanan dan minuman serta di bidang kosmetik.
Kebiasaannya, za'faran ini dijadikan sebagai dakwat ditulis doa-doa penyembuhan penyakit seperti doa menguatkan ingatan, hafalan, pintar, doa menghilangkan penyakit misteri seperti gangguan makhluk halus, sihir, santau dan penyakit umum dengan cara air diminum.
 
DOA AMALAN
KAEDAH PERAWATAN

Amalan 1 : Doa untuk penyembuhan penyakit perut
1. Ambil beberapa kuntum bunga betik jantan dan masukkan dalam air.
2. Membaca surah Al Fatihah di air tadi :

3. Mengiringi dengan membaca doa:
Maksudnya:
”Ya Allah hilangkanlah sakit perut dari perut (nama pesakit dan ibu).”
4. Diikuti, membaca Selawat Syifa.
5. Membaca Selawat Tafrijiyyah (Selawat merungkaikan kebuntuan penyakit dan masalah)
6. Air yang mengandungi bunga betik itu di rebus dan di minum selama 3 kali sehari untuk 7 hari.

Amalan 2 : Senaman & pergerakan khusus iaitu meditasi
Meditasi yang disarankan oleh Ahlus Syifa bagi memulihkan penyakit kolestrol terutamanya ketika penyakit ini bertambah parah. Maka bacailah zikir ini menjadi sebagai suatu meditasi menyebut ZIKIR YA SYAFI sebanyak mungkin yang boleh sambil mendiamkan diri di malam hening bening.
ZIKIR YA SYAFI : -
Ya Khafi ... Yang Maha Memberi Kebaikan
Ya Syafi .... Yang Maha Menyembuhkan
Ya Muafi .... Yang Memberi Afiat

Amalan 3 : Seterusnya membaca doa.
"Ya Allah, Tuhan yang mengecilkan yang besar dan yang membesarkan yang kecil maka kecilkanlah apa yang aku alami. Wahai Tuhan yang Maha pemurah dan penyayang yang mengasihi segala galanya."


Muazz Marketing ada mengedar/membekalkan sinergi herba-herba yang tepat dan berkesan bagi mengatasi penyakit/masalah yang berkaitan dengan perut/usus/kolon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan